Kultura bezpieczeństwa

Wszystko, co robimy w Toyocie, jest uwarunkowane kulturą bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo to nasz najwyższy priorytet. Docelowo dążymy do zerowej liczby wypadków drogowych w społeczeństwie, w którym ludzie mogą się swobodnie przemieszczać. Wymaga to kompleksowego podejścia do tematu, które wykracza poza bezpieczeństwo samochodowe i drogowe, a obejmuje ogólną świadomość i edukację w zakresie sposobu zachowania na drodze.
  • Bezpieczeństwo jest wpisane w nasze DNA

    Bezpieczeństwo zawsze stanowiło integralną część naszej kultury firmowej. Już w 1938 roku Toyota Motor Corporation w Japonii powołała Komitet ds. Bezpieczeństwa i Zdrowia oraz zorganizowała Tydzień Bezpieczeństwa. W połowie XX wieku obiekty produkcyjne dostosowano do coraz bardziej rygorystycznych norm i protokołów bezpieczeństwa. Począwszy od lat 80. XX wieku kampanie koncentrowały się na zapobieganiu poważnym wypadkom. 

    Zainicjowana w styczniu 1992 roku inicjatywa STOP6 obejmowała sześć elementów projektu Safety TOYOTA 0 (Zero wypadków), w tym wypadki spowodowane (1) poruszającymi się maszynami, (2) ciężkimi przedmiotami, (3) kontaktem z pojazdami, (4) upadkami, (5) porażeniem prądem elektrycznym i (6) wysoką temperaturą. Odnosząc się do Globalnej Wizji Toyoty 2011, bezpieczeństwo pozostawało podstawą naszej kultury firmowej.

„Moim zobowiązaniem w zakresie bezpieczeństwa jest stosowanie zróżnicowanej, równej i inkluzywnej kultury stawiającej na bezpieczeństwo, we wszystkich oddziałach Toyoty w Europie”.

Matt Harrison, dyrektor operacyjny Toyota Motor Europe
  • Dojo: kluczowe narzędzie w zapewnieniu bezpieczeństwa


    Nasza kultura bezpieczeństwa nie jest definiowana przez to, co mówimy, ale przez to, co robimy. Dlatego też nasze kluczowe zakłady logistyczne i produkcyjne posiadają tzw. „dojo”. Jest to japoński termin oznaczający „salę szkoleniową do immersyjnej nauki”. Nowi pracownicy w Toyocie zazwyczaj przechodzą obszerny program szkoleniowy, zanim będą mogli zacząć pracę na swoim stanowisku. W dojo teoria jest przekładana na praktykę. To tutaj nasi pracownicy dowiadują się wszystkiego, co powinni wiedzieć o bezpieczeństwie w pracy, w bardzo wizualny i efektowny sposób. 

Obrazy z przestrzeni dojo


  • Dlaczego tak ważne jest noszenie okularów ochronnych dokładnie przylegających do twarzy? Zapobiega to dostaniu się do oczu iskier lub odłamków uwalnianych podczas pracy z piłą.

  • Ergonomia odgrywa ważną rolę podczas szkolenia z zakresu bezpieczeństwa prewencyjnego, które obejmuje sposób bezpiecznego podnoszenia ładunków poprzez utrzymanie właściwej postawy i prawidłowe ustawienie stóp.

  • Pracownicy, którzy nie są przekonani o tym, że stosowanie obuwia ochronnego jest ważne, zazwyczaj zmieniają zdanie po obejrzeniu filmu ze zmiażdżoną puszką.

  • Obszary dla pieszych są systematycznie wydzielane bramkami w celu oddzielenia od poruszających się pojazdów.
  • Zachowaj czujność i zadbaj o bezpieczeństwo 

    Szkolenie jest skutecznym sposobem na poinformowanie pracowników o zasadach bezpieczeństwa, ale nie wystarcza, aby wdrożyć je do codziennej pracy. Kluczowe znaczenie mają przypomnienia, najlepiej w formie wizualnej. Na przykład w Wielkiej Brytanii świadomość pracowników podnosi kalendarz, który zawiera codzienne porady na temat bezpieczeństwa. Dotyczą one ergonomii, ćwiczeń prewencyjnych, dobrego samopoczucia i zdrowia, narzędzi i procedur bezpieczeństwa...  W całej Toyocie w Europie październik jest miesiącem bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia. Każdego roku we wszystkich naszych europejskich zakładach przeprowadzana jest kampania mająca na celu ciągłe doskonalenie i zapewnianie bezpieczeństwa w pracy.

  • Ogólny stan zdrowia i dobre samopoczucie 

    Możemy wydobyć z ludzi to, co najlepsze, jedynie w środowisku, w którym czują się pewnie. Bezpieczeństwo oraz ogólny stan zdrowia i dobre samopoczucie idą ręka w rękę. Powszechnie uznaje się, że obecnie jesteśmy bardziej podatni na stres, a ten z kolei wpływa na fizyczne i psychiczne samopoczucie. W Toyocie wdrożono wiele programów zapobiegawczych mających na celu zmniejszenie stresu poprzez coaching pracowników. Podejmowane są działania mające na celu zachęcenie ludzi do wczesnego sygnalizowania problemów, tak aby można było je szybciej rozwiązać. 

Może również zainteresuje Cię