22 sierpnia 2024

Technologia ogniw paliwowych Toyoty stanowi podstawę produktów już w ponad 20 przedsiębiorstwach europejskich

Już ponad 20 partnerów współpracujących z Toyota Motor Europe jako źródło zasilania w produkcji wykorzystuje technologie wodorowych ogniw paliwowych marki. Są one na tyle wydajne i proste do przystosowania, że obecnie są używane we wszystkich dziedzinach transportu oraz energetyce.

Toyota jest jednym z czołowych propagatorów technologii wodorowej na świecie i wspiera aktualnie rozwój gospodarki wodorowej w wielu branżach. Od kiedy na rynku w 2014 roku pojawił się sedan Mirai, marka z powodzeniem produkuje pojazdy z napędem elektrycznym na wodór (FCEV). Obecnie na całym świecie dostępna jest już druga generacja tego modelu, a na wybranych rynkach także autobusy i samochody dostawcze na wodór.

W Europie Toyota realizuje strategię współpracy z lokalnymi producentami, dostarczając im kompletne zestawy ogniw paliwowych, które stanowią kluczowy element bezemisyjnych napędów wodorowych. Japońska marka poszła również krok naprzód, oferując produkowane w Belgii moduły ogniw paliwowych mogące służyć jako generator prądu w rozmaitych urządzeniach i maszynach.

Dekarbonizacja transportu z ogniwami paliwowymi Toyoty

Wszechstronność oraz elastyczność Toyoty doprowadziła do współpracy z licznymi partnerami, dzięki czemu dekarbonizacja transportu opartego na wodorze może zostać w znacznym stopniu przyspieszona. Na przykład francuska firma GCK, która specjalizuje się w zielonej mobilności, przekształciła używane autokary z silnikami Diesla na pojazdy z elektrycznym napędem wodorowym. Zabieg ten dowodzi, że redukcja emisji CO2 w europejskim transporcie nie musi wiązać się z wymianą floty na nową, wyposażoną w napędy bezemisyjne.

Przeprowadzona konwersja obejmowała zamianę silnika Diesla i skrzyni biegów na połączenie elektrycznego silnika o mocy 370 kW, modułu ogniw paliwowych Toyota TFCM2-B oraz małej baterii. Dziesięć takich pojazdów wykorzystano do przewozu ponad pięciu tysięcy gości podczas Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich w Paryżu. Po zakończeniu obu wydarzeń pojazdy będą przewozić pasażerów w regionie Ile-de-France, a zostaną zakupione przez firmę B.E. Green, która oferuje usługi transportu neutralnego klimatycznie.

Analogiczny projekt Toyota zrealizowała we współpracy z firmą Hyliko, gdzie dwie ciężarówki z silnikami Diesla przeszły konwersję na elektryczne napędy z ogniwami paliwowymi. Jedna z nich została użyta do wsparcia logistyki Igrzysk w Paryżu.

Ogniwa paliwowe Toyoty wśród producentów z Europy

Od 2021 roku Toyota współpracuje z portugalską firmą CaetanoBus, angażując się w produkcję napędzanych wodorem autobusów H2.City Gold zapewniających bezemisyjny transport miejski oraz dalekobieżny. Obecnie już 115 takich pojazdów jest częścią transportu publicznego w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Portugalii i Danii, a kolejne zamówienia są w trakcie realizacji. Dwanaście z tych autobusów służyło do przewozu sportowców i gości podczas Igrzysk w Paryżu, w tym dwa były dostosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich.

Model H2.City Gold jest autobusem niskopodłogowym z modułami ogniw paliwowych Toyoty o mocy 70 kW produkcji europejskiej. Pojazd dysponuje silnikiem elektrycznym o mocy 180 kW oraz litowo-tytanową baterią o pojemności 44 kWh, co pozwala przejechać mu ponad 500 km na jednym tankowaniu.

Technologia ogniw paliwowych Toyoty znalazła także zastosowanie w ciężarówkach marki VDL, które mają na celu wsparcie dekarbonizacji flot logistycznych partnerów Toyoty w sieci TME. Ten sam model ciężarówki jest obecnie testowany przez Coca-Colę we współpracy z Air Liquide, VDL Groep i Toyotą. Zasięg pojazdu wynosi do 450 km, a czas tankowania – około 20 minut.

Technologia zasilania wodorem ma również duży potencjał na wodzie. Toyota rozpoczęła współpracę z dwoma firmami z rynku jachtowego. EODev, której Toyota jest współwłaścicielem, wprowadziła generator REXH2 mogący pracować w wilgotnych warunkach na pokładzie jachtu. Podobny projekt został zrealizowany wspólnie z norweską firmą Corvus.

Ogniwa paliwowe Toyoty znajdują zastosowanie także w innych dziedzinach poza sektorem mobilności. Firma EODev wykorzystuje je w swoich generatorach prądu GEH2. W maju 2021 roku urządzenia te dostarczyły zieloną energię do spektakularnej iluminacji wieży Eiffla. Ich kolejnym innowacyjnym zastosowaniem w energetyce są przenośne kartridże z wodorem. Każdy pojemnik o długości 40 cm może być podłączony do niewielkich generatorów prądu z ogniwami paliwowymi, a zawartość jednego kartridża może zasilić domową kuchenkę mikrofalową przez 3-4 godziny.

Wprowadzenie wodorowych kartridżów wymaga niewielkiej infrastruktury, która może dostarczyć energię podczas imprez plenerowych, wyjazdów czy awarii prądu. Toyota planuje zaoferować zbiorniki w różnych rozmiarach, aby jak najlepiej dostosować tę technologię do potrzeb użytkowników.

Coraz większa oferta aut wodorowych dla klientów w Europie

Druga generacja wodorowych ogniw paliwowych trafiająca do partnerów Toyoty zadebiutowała wraz z wprowadzeniem na rynek drugiej generacji modelu Mirai. Ten średniej wielkości sedan z napędem wodorowym charakteryzuje się zerową emisją, jest bardziej oszczędny i dynamiczny niż poprzednik, a jego zasięg zwiększył się o 30%, osiągając 650 km. Model ten, dostępny na rynku europejskim od 2021 roku, jest oferowany globalnie. W ramach obsługi tegorocznych Igrzysk Toyota dostarczyła 500 egzemplarzy Mirai, które dołączyły do floty 1000 już jeżdżących w Paryżu taksówek.

Obecnie Mirai to jedyny wodorowy samochód Toyoty dostępny w Europie, jednak firma pracuje nad kolejnym modelem z takim napędem, a jest nim Hilux FCEV. Ten bezemisyjny terenowy pick-up o zasięgu około 600 km został opracowany przez brytyjski oddział Toyoty i jest obecnie w finalnej fazie testów. Projekt ten, stworzony z myślą o rynku europejskim, jest częścią strategii Toyoty mającej na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej poprzez oferowanie klientom pełnej gamy napędów dostosowanych do ich potrzeb, regulacji oraz lokalnych warunków infrastrukturalnych.